Mari Kita menjana Bersama-sama

Anspeks


KeBuRuKkAn LaMpIN PaKaI BuAnG DD (Disposable Diaper)

Mempunyai Dioxin:
Dioxin L dari proses pelunturan kertas bagi mendapatkan kertas yang nampak putih dan bersih. Bahan ini merupakan toksin bersifat karsinogen yang boleh menyebabkan kanser. Penggunaannya telah dilarang di banyak negara, tetapi tidak termasuk USA.

Mengandungi sodium polyacrylate:
Berfungi menyerap cecair dan akan bertukar menjadi gel apabila basah. Inilah yang menyebabkan kulit bayi menjadi merah dan ruam. Dalam kes alahan kronik, ia boleh menyebabkan muntah-muntah, deman serta jangkitan kuman. Bahan ini tidak lagi digunakan dalam tampon wanita. Gel ini tidak lagi digunakan dalam pembuatan tampon wanita sejak 1995 kerana dikaitkan dengan Toxic Shock Syndrome.

Mengandungi tributyl tin (TBT):
Iaitu bahan pencemaran alam yang sangat bertoksik. Ia boleh menganggu sistem hormon dan imunisasi badan.

Tidak Sihat:
Satu kajian yang dijalankan di Jerman pada tahun 2000 telah mendapati bahawa lampin pakai buang menaikkan suhu sekitar skrotum dan boleh menjadi punca rosaknya mekanisma penyejukan yang semulajadi. Ia boleh memberi kesan kepada kesuburan pada masa akan datang.

Pencemaran:
Merosakkan dan mencemarkan alam sekitar. Lampin pakai buang menggunakan banyak bahan mentah bagi penghasilannya termasuk pokok utk menghasilkan kertas serta bahan kimia bagi menghasilkan plastik.


  • Lebih dari 27 juta lampin pakai buang sampai ke tempat longgokan sampah di serata dunia setiap hari.
  • Sumber sampah KETIGA TERBESAR sedangkan hanya 5% populasi dunia menggunakannya.
  • Sehelai lampin pakai buang mengambil masa sehingga 500 tahun untuk mereput dengan sendirinya.
  • Di rumah yang mempunyai anak kecil, lampin pakai buang menyumbang 50% dari keseluruhan sampah yang dikeluarkan dari rumah itu.
  • Lampin pakai buang akan mencemarkan air dan menyebabkan penyakit apabila terkumpul dengan banyaknya di tempat longgokan sampah.
Ruam Lampin:
Kajian perubatan mendapati kes ruam lampin meningkat selari dengan peningkatan pemakaian lampin pakai buang. Menurut Journal of Pediatrics, 54% dari bayi berumur 1 bulan yang menggunakan lampin pakai buang mendapat ruam lampin. Kajian perubatan lain pula telah mendapati bahawa kes ruam lampin telah meningkat dari 7% ke 78% dari tahun 1955 ke 1991. Ini dikatakan selari dengan peningkatan penggunaan lampin pakai buang.


Sebab-sebab terjadinya ruam lampin adalah alahan, kekurangan pengudaraan di dalam lampin, kepanasan dan bayi tidak ditukar lampinnya dengan kerap kerana bayi tidak merasai kebasahan sebagaimana memakai lampin kain. Adalah berbahaya membiarkan bayi memakai lampin yang sama sehingga berjam-jam krn menyebabkan bakteria bertindak balas dengan ammonia dalam air kencing dan menyebabkan ruam lampin.



TANGGAPAN SALAH TENTANG CLOTH DIAPER



MAHAL : cuba and perhatikan table dibelakang. Anda akan nampak perbezaannya.


LECEH : jika anda beli jenis SNAP, saya xnampak bezanya dengan DD.


SUSAH NAK BASUH : Cume bilas dengan air untuk hilangkan pee @ poo-poo, kemudian masukkan washing machine atau sental/ gosok menggunakan tangan.


BOCOR : Jika CD dipakai dengan betul. Mesti xbocor. Mesti ade sebab CD bocor. Bole tengok dlm blog kenapa CD bocor.


BULKY : Xder la besar sgt. Sbb Insert pon bukan tebal mane.


BERBAU. Kalo bilas/ basuh bersih-bersih, emsti xada bau.


KOTOR : DD pon kotor jugakkan.. Siap memnuhkan tong sampah lg.


KESAN KUNING NAJIS : Fleece pada inner layer memang di reka untuk mudah menanggalkan najis. Jadi bile sudah dijemur MATAHARI, kesan kuning akan hilang.


TIMING : Tiada beza dengan DD. If baby awak heavy wetter, mmang kne tukar cepat. Same goes with DD.


XMENARIK : Cd ini didatangkan 2 jenis. Plain dan Printed. Plain terdiri drpd pelbagai warna terang dan lembut. Printed pula pelbagai corak. Yang lebih menarik jenis Minky kerana kainnya lembut seperti baldu.


MEMBAZIR AIR DAN SABUN : Memang DD pakai buang, xperlu basuh. Tetapi untuk membasuh CD, syarat wajib adalah air banyak dan sabun sedikit. Sabun yang diguna seelok-eloknya sabun yang murah. Kosnya pasti tidak melebihi kos membeli DD sepanjang tahun.


0 Responses

Post a Comment

Borang Pesanan

Name :
Email Address:
Phone Number
Delivery Address :
Order : Babyland Plain
Babyland Printed
Sunny Mickey Velcro
Sunny Mickey Button
Quantity
Please State Your Order (Exe. Sunny Baby Minkey = Tiger & Babyland Printed = Spongebob)
Payment Type (Mohd Burhan Zakaria @ Ahmad) :
Type of Deliver : Home Delivery
Self Collect
T&C : I agree with the Term & Conditions apply to Cloth Diaper (CD) Lampin Istimewa

This form powered by Freedback

Comment and Suggestion

Name :
Email Address:
Comment & Suggestion :

This form powered by Freedback